Balzakas Hitlerio laikais



Man visad knieti perskaityti knygą, jeigu žinau, kad ji vienintelė to autoriaus parašyta knyga, o jeigu ji dar vienintelė garsaus siurrealizmo dailininko knyga, tai išvis galiu nušokt nuo proto. Didelių iliuzijų susikūrusi nebuvau, bet tikėjausi kažko kitokio ir įdomaus. Tačiau net ir tuos menkučius lūkesčius šis Salvadoro Dali 'Paslėpti veidai' sugebėjo nuvilti. 

Su šituo romanu vos nepapuoliau į neskaitadienius. Skaitėsi labai sunkiai, labai lėtai, bene užmigdavau su ranka knygose. Buvo neįdomu. Daug veikėjų, kurių pusė nereikalinga, o kita pusė tau nerūpi. Daug siužetinių linijų, kai kurios jų turėjo daug potencialo tapti geromis melodramomis, bet nebuvo nei kulminacijos, nei atomazgos, o ir šiaip aš nė krislelio prasmės visoje toje istorijoje neradau. Jeigu reikėtų net papasakoti apie ką, nesugebėčiau. Istorija apie kelis žmones antro pasaulinio karo fone. O ir istorijos ten ne kažin kiek. O geriausios tai pasipriešinimo naciams machinacijos, kurių arba išvis neatskleidė, arba šnekėjo ir aš nieko nesupratau – lyg kalbėtų kokia pusiau tau suprantama kalba. Na nežinau gal kalta aš, bet knyga tai šiaip pasirodė klaikoka. 

O kas dėl to originalumo, tai nebuvo jo nei gerąja, nei blogąją prasme. Buvo Balzakas, ne geriausiomis savo dienomis, arba Stendalis laiko mašina pakeliavę iki Hitlerio laikų. 

Taip, mes pralaimėjome dar vieną karą! Aš laimėsiu kitą! Juk esu nesunaikinamas ir nesužeidžiamas. Jie gali atplėšti mane nuo mano tautos, nuo mano krašto, bet tikrai negali manęs sunaikinti, nes aš lyg vėžys gyvenu vokiečių tauto kraujyje, o vokiečių tautos kraujas yra nesunaikinamas ir amžinas, aš lyg vėžys, ankščiau ar vėliau vėl nepermaldaujamai atgimsiu vokiečių tauto sąmonėje.

Vienintelis toje knygoje man patikęs dalykas buvo ši citata – tai Hitlerio mintys baigiantis karui. Mano akyse tai taip taikliai apibūdina tą nesuvokiamą vokiečių galvose kirbantį destrukcijos ištroškusį velnią, kuris ir pagimdė Hitlerį ir kurio jie šitaip paniškai šiandien bijo labiau už visą pasaulį kuo giliau grūsdami bet kokias užuominas į nacizmą. Jie patys bijo savo vėžio recidyvo. Beveik pranašiška mintis.

0 Komentarai