eilinis švediškas kriminalas

 

Oi kaip aš buvau pasiilgusi skandinaviško kriminalinio romano, tokio tamsaus, sodraus, gilaus. Šiaip nesu didžiausia skandinaviškų trilerių gerbėja, bet kažkaip didėjant skaitytų jų skaičiui pasiilgstu kartais tų spalvų ir pojūčių, pateiktų su unikaliu prieskoniu, kurio nė negaliu įvardinti. ‘Visiškai eilinė šeima’ kiek kitokio stiliaus nei aš pratusi, čia toks labiau psichologinis trileris nei detektyvinis ar kriminalinis, bet turėjo visus skandinaviškus elementus - ir gerus, ir nelabai. 

Iš tiesų, kaip daugelio minėta, personažai įvairiapusiškai atskleisti, ne mediniai, priešingai - netobuli, klystantys, gyvi. Kontroliuoti linkęs tėvas pastorius, darboholikė teisininkė mama ir asmenybės sutrikimų turinti maištaujanti duktė. Ši šeima tikrai panaši į daugelio, tik gal kiek sutirštinta. 

Tiesa, aš ne visada patikėjau kai kuriais bent jau duktės istorijos siužetiniais posūkiais. Man pasirodė kiek persistengta buvo bandant padaryti iš jos ir pamėgstamą ir kartu sudėtingą personažą, nes po visų jos nesąmonių man sunku buvo pritarti jos pačios nuomonei, kokia jin nesuprasta, ypač turint omenyje, kad paauglystė jai jau tikrai praėjusi. 

Nesupratau, ką knygai davė tas jos išprievartavimas, kai to ten ir taip buvo itin daug. Toks prievartavimų susirinkimas man kaip tik nupigino ir nubanalino visą tragediją. O ir kažkur pasislėpęs moralas man pasirodė kiek kreivokas. Aš jokiais būdais nepalaikau požiūrio, kad auka kalta, nes nešiojo per trumpą sijoną, bet man kartais susidarė įspūdis, kad autorius bando pasakyti, jog duotis su penkiolika metų vyresniu vyru, kai tau vos aštuoniolika, dėl kurio tave jau perspėjo, visai nėra pati kvailiausia mintis ir tau nereikia visai dėl to pergyventi, nes vyrai kiaulės. Savisauga yra būtina ir kartais man pasirodė, kad autorius ne visai su tuo sutinka.

Taigi kaip jau būna su skandinaviškais detektyvais - šiek tiek persistengta, pabaiga perdėm klampi ir antiklimaksiška, bet nepaisant to ‘Visiškai eilinė šeima’ pasirodė vienas stipresnių žanro pavyzdžių - ir įtraukė, ir su Švedijos teisine sistema kažkiek supažindino. 


0 Komentarai