Kromvelio dvaras

 

‘Vilko dvaras’ - itin sunkiai skaitomas, sudėtingas romanas ir aš matau, kodėl jis vertinamas ir kodėl Kristina Sabaliauskaitė galėtų jį rekomenduoti, bet aš nesugebėjau jo prisijaukinti. 

Tai nėra istorinis romanas apie Henriką VIII ir Aną Boleyn, tai romanas apie Tomą Kromvelį, jo ambicijas ir politines intrigas. Visas dvaro gyvenimas, Henriko ir Anos santykių drama pasakojama iš jo perspektyvos, nevaizduojamas joks epizodas, kuriame jis pats nedalyvavo, nebent kitų žmonių perpasakojimuose. Tai aišku nėra blogai, o kaip tik leido autorei papasakot istoriją kiek kitu kampu, o skaitytojas gavo pagrindinį veikėją, gal net herojų su kuriuo keliauti per tą chaotišką dramą buvo maloniau. Bet romano veiksmas vyksta turbūt vienu dramatiškiausių Anglijos istorijos laikotarpiu, o man buvo nuobodu. Atrodo, kad visi svarbesni lūžiai istorijoje įvyksta ‘off screen’, o tu su jais susipažįsti tik Kromvelio mintijimuose ar dialoguose. Man labiau patiko Henriko ir Anos santykių dramą stebėti iš miegamojo kampo, nuo puotos vakarienės stalo Philippos Gregory ‘Karalienės seseryje’. Žinoma, tai nėra palyginamos knygos ir istorinės tiesos, gylio ‘Vilko dvare’ nepalyginimai daugiau, bet šarmo man - gerokai mažiau. 

Tai nėra romanas tiems, kurie nori susipažinti su istoriniais įvykiais ar veikėjais, jis daug labiau tinka tiems, kurie faktus ir kontekstą žino ir labai gerai, jis lyg užpildo trūkstamas grandis, pasakoja istoriją, kuri glaudžiai su tais įvykiais susijusi, bet yra savarankiška ir tai yra labai geros istorinės literatūros požymiai. Hilary Mantel įmeta tave į Kromvelio galvą ir tu esi pilnai paskandinamas politinėse intrigose, kurias aš ne visada sugebėjau sekti ar suprasti, daug visko pasakoma tarp eilučių. 

Aš išties suprantu, kodėl ši knyga yra vertinama, bet stiprus istorinis romanas nebūtinai turi būti nuobodus, nereikia nė labai toli ieškoti - Kristina Sabaliauskaitė rašo kokybišką, pilnai istorinėje tiesoje įsitenkančią, bet gyvą istorinę prozą. O man ‘Vilko dvaras’ nesukėlė bene jokio skaitymo malonumo. Paskatino daugiau pasigilinti į Anglijos reformaciją, supažindino su tikrai įdomiu istoriniu veikėju, apie kurį žinojau nedaug, bet tai ir viskas. Nors ir kirba noras toliau sekti Kromvelio gyvenimą, nemanau kad rasiu savyje jėgų trilogiją pratęsti. 


0 Komentarai